Contracten & Verzekeringen

Wat is acquisitiefraude en hoe herken je het?

Als je telefonisch een aanbod krijgt om een contract te sluiten, let dan goed op. Er zijn helaas genoeg voorbeelden van mensen die na zo’n telefoongesprek achterna gezeten worden met facturen van partijen die stellen een contract gesloten te hebben. Dit noemen we acquisitiefraude.

Herkennen

Bij acquisitiefraude proberen mensen op een misleidende manier een dienst of een product te verkopen. Ze bieden bijvoorbeeld aan om je bedrijfsnaam te vermelden in een gids of op een website. Zo’n gids of website heeft nauwelijks lezers. Toch stuurt de verkoper gepeperde rekeningen, soms tot wel meerdere duizenden euro’s.

Acquisitiefraudeurs gebruiken vaak een agressieve verkoopmethoden. Het komt vaak voor dat:

• De persoon vraagt of je interesse hebt in een verlenging van een (gratis) vermelding van het bedrijf in een gids of op een website.

• De persoon doet zich voor als je huidige (energie) leverancier en vraagt of je de overeenkomst wilt verlengen. Uiteindelijk blijk je een overeenkomst aan te gaan met een nieuwe partij.

• De persoon je via telefoon vraagt of je een goed doel wil sponsoren voor een eenmalig laag tarief. Dit bedrag blijkt veel hoger te zijn dan afgesproken.

Nadat je bent benaderd

Het komt vaak voor dat je toestemming voor een vermelding wordt doorgegeven aan verschillende marketingbureaus. Dan krijg je meerdere rekeningen omdat je (bedrijfs)naam op verschillende plaatsen zou zijn vermeld.

Wat ook vaak gebeurt, is dat mensen meerdere keren op een dag worden gebeld of gemaild voor toestemming, door verschillende aanbieders. Omdat wordt gesuggereerd dat het een bevestiging is van een eerder gegeven toestemming, geven mensen steeds opnieuw toestemming. Zo sluiten ze onbewust meerdere overeenkomsten af.

Advies

Er zijn een aantal punten waar je op kan letten:

• Sluit geen contract via de telefoon en laat de wederpartij diens aanbod altijd eerst schriftelijk toesturen voordat je akkoord geeft.

• Laat je niet onder druk zetten om snel een besluit te maken of een reactie te geven. Het is vaak een truc, bijvoorbeeld als ze zeggen “deze aanbieding is alleen vandaag geldig”.

Stichting Je Goed Recht beantwoordt graag al je vragen. Neem dus gerust contact met ons op voor hulp of advies.

Heb je andere vragen over jouw rechten? Kom dan langs tijdens een van onze spreekuren bij jou in de buurt. Onze hulp is gratis. Maak je afspraak door een bericht of e-mail te sturen naar +31 6 271 402 12 of afspraak@stichtingjegoedrecht.nl.