Contracten & Verzekeringen

Algemene voorwaarden: Wat zijn het precies?

Als je een dienst of een product gebruikt, of je een contract gaat ondertekenen, zie je vaak de ‘algemene voorwaarden’ staan. Deze voorwaarden zijn regels die de rechten en plichten van zowel de verkoper als de klant vastleggen bij het aangaan van zo’n overeenkomst. Maar wat staat er in? En moet je dit altijd lezen?

De kleine lettertjes

De algemene voorwaarden bevatten informatie over afspraken zoals garantie, klachten en aansprakelijkheid. Het is belangrijk om ze te lezen en te begrijpen voordat je een overeenkomst aangaat. Ze worden ook wel ‘de kleine lettertjes’ of ‘betalingsvoorwaarden’ genoemd.

De belangrijkste informatie staat niet in de algemene voorwaarden, maar in het contract of de overeenkomst. Voorbeelden zijn de prijs en levering.

Voorbeelden

Enkele voorbeelden wanneer je algemene voorwaarden tegen kan komen zijn:

• Een aankoop in een webshop

• Het huren van een auto of woning

• Een abonnement van een telefoon

• Het openen van een bankrekening

• Het afsluiten van een verzekering

Geldigheid

De algemene voorwaarden gelden alleen als:

1. Je ze krijgt voordat je iets koopt. Dus voordat je betaalt voor iets, moet je weten wat de algemene voorwaarden zijn.

2. De regels eerlijk zijn. Dit betekent dat ze toegestaan zijn volgens de wet.

Als de algemene voorwaarden goed zijn, moeten zowel jij als de verkoper ze opvolgen.

Vernietigen van algemene voorwaarden

Heb je de algemene voorwaarden niet van tevoren gekregen, of vind je dat één of meer van de voorwaarden niet eerlijk zijn? Dan hoef je je er niet aan te houden. Je kan de algemene voorwaarden ‘vernietigen’. Dit betekent dat je de verkoper laat weten dat één of meer voorwaarden niet voor jou gelden. Je moet dan een brief sturen naar de verkoper. Stichting Je Goed Recht helpt je graag met het opstellen van deze brief.

Geen reactie van verkoper

Als de verkoper niet reageert, of als jullie het niet eens worden over de geldigheid van de algemene voorwaarden, kan je naar de geschillencommissie gaan als de verkoper hierbij is aangesloten.

Als de verkoper niet is aangesloten bij de geschillencommissie kan je naar de rechter gaan. Je hoeft dan niet verplicht een advocaat te hebben, al is dat wel verstandig. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt kan je met hen contact opnemen. Ook kan je natuurlijk altijd terecht bij Stichting Je Goed Recht!

Heb je vragen over de algemene voorwaarden of kom je er niet uit? Stichting Je Goed Recht beantwoordt graag al je vragen. Neem dus gerust contact met ons op voor hulp of advies.

Heb je andere vragen over jouw rechten? Kom dan langs tijdens een van onze spreekuren bij jou in de buurt. Onze hulp is gratis. Maak je afspraak door een bericht of e-mail te sturen naar +31 6 271 402 12 of afspraak@stichtingjegoedrecht.nl.