Wonen

Wat zijn mijn rechten als ik een kamer huur van iemand anders?

Als je onderhuurder bent van een hele woning, zijn je rechten anders dan wanneer je alleen een kamer huurt. Wanneer je een hele woning huurt en de persoon van wie je huurt, de hoofdhuurder, vertrekt, kun je meestal blijven. Maar als degene bij wie je een kamer huurt weggaat, moet je vaak ook weg. Lees hieronder de regels die voor jou gelden.

1. Huur van een woning

Als je een woning huurt, heb je speciale rechten. Als de hoofdhuurder vertrekt of overlijdt, word jij de nieuwe hoofdhuurder. Je hoeft dan niet weg, zelfs als de eigenaar van het huis niet wil dat er onderhuurders zijn. Je moet wel de verhuurder laten weten dat jij de nieuwe hoofdhuurder bent. Dit kan via een brief, waar Stichting Je Goed Recht je mee kan helpen.

Als de verhuurder het er niet mee eens is

Binnen 6 maanden kan de verhuurder naar de rechter gaan om het huurcontract te stoppen. Dit kan gebeuren nadat jij de nieuwe hoofdhuurder bent geworden. Er zijn verschillende redenen waarom de rechter het huurcontract kan stoppen:

• Als je de huur niet kan betalen.

• Als je ging onderhuren met het plan om hoofdhuurder te worden.

• Als de situatie oneerlijk of onredelijk is.

• Als er een huisvestigingsvergunning nodig is en die heb je niet.

Als de verhuurder naar de rechter gaat, kun je het beste een advocaat inschakelen, hulp vragen aan je rechtsbijstandverzekering of langskomen bij Stichting Je Goed Recht.

2. Huur van een kamer

Als je een kamer huurt van iemand anders die er zelf niet is, of als je een kamer huurt in een huis waar iemand anders de hoofdhuurder is, dan ben je onderhuurder van een kamer. Dit mag alleen als de verhuurder toestemming geeft. Soms staat er in het contract van de hoofdhuurder dat onderhuur niet mag.

Als het huurcontract van hoofdhuurder stopt

Als het contract tussen de hoofdhuurder en de verhuurder eindigt, heb je niet automatisch recht op het overnemen van het contract. In sommige gevallen moet je weg uit de woning:

• Als de hoofdhuurder het contract met de verhuurder stopt.

• Als de hoofdhuurder overlijdt.

• Als de rechter het contract tussen de hoofdhuurder en de verhuurder stopzet.

Schadevergoeding

Er zijn manieren om in sommige gevallen schadevergoeding te krijgen als er oneerlijk wordt gehandeld door de hoofdhuurder:

• Als je eerder weg moet dan afgesproken en je nog geen andere woning hebt.

• Als er blijkt dat er een verbod op onderhuur was en je daarom moet vertrekken.

Stichting Je Goed Recht

Heb je vragen over het huren van een woning of kom je ergens niet uit? Stichting Je Goed Recht beantwoordt graag al je vragen. Neem dus gerust contact met ons op voor hulp of advies.

Heb je andere vragen over jouw rechten? Kom dan langs tijdens een van onze spreekuren bij jou in de buurt. Onze hulp is gratis. Maak je afspraak door een bericht of e-mail te sturen naar +31 6 271 402 12 of afspraak@stichtingjegoedrecht.nl.