Burenoverlast: Wat kan en mag je doen?

Burenoverlast.Wat kan en mag je doen?

Bijna iedereen heeft buren, en niet elke buur is de liefste. Je huis is een plek waar je je veilig moet voelen en wat als thuis moet aanvoelen. Helaas is dit niet altijd zo, en dit kan komen door je buren. Buren die te veel geluid maken, die je plagen, pesten of agressief zijn. Wat kan je hieraan doen en wie kunnen je hierbij helpen?

Burenoverlast

Burenrecht gaat over de regels die buren moeten volgen om goed met elkaar om te gaan. Soms kunnen buren elkaar last bezorgen. Dit noemen we overlast. Overlast kan op verschillende manieren gebeuren:

·      Geluidsoverlast: Bijvoorbeeld harde muziek of lawaai van machines.

·      Stankoverlast: Bijvoorbeeld van rook, vuilnis of huisdieren.

·      Lichtoverlast: Bijvoorbeeld van felle lampen die de hele nacht aanstaan.

·      Agressief gedrag: Bijvoorbeeld schelden of vechten.

·      Pesterijen: Bijvoorbeeld nare briefjes of dingen kapot maken.

·      Verlies van privacy: Bijvoorbeeld door inkijk vanuit een raam of tuin.

Het burenrecht helpt om deze problemen op te lossen. Buren moeten elkaar respecteren en rekening met elkaar houden. Als dat niet lukt, kunnen ze om hulp vragen, bijvoorbeeld bij een woningbouwvereniging of via de wet.

Wat staat er in de wet?

Burenrecht is er voor mensen die een huis hebben en voor mensen die huren. Huurders kunnen hun problemen melden bij de eigenaar van het huis, meestal de woningcorporatie.

In de wet staat het volgende:

·      De eigenaar van een huis mag zijn buren geen overlast geven. Overlast kan bijvoorbeeld lawaai, trillingen, stank, rook of gassen zijn. Ook kan het te maken hebben met het wegnemen van licht, lucht of steun.

·      Het maakt niet uit of de huizen direct naast elkaar staan. Overlast kan ook komen van zaken als fabrieken of discotheken in de buurt.

·      De huurbaas moet zorgen dat zijn huurders het fijn hebben, dat is ook zo bij overlast.

Wat mag ik doen?

Heb je zelf last van je buren door hun geluid, stank, licht of iets anders? Volg dan deze vier stappen:

1.    Bespreek het: Laat weten aan je buren dat je last van ze hebt. Misschien hadden ze dit helemaal niet door, en zullen ze er nu mee stoppen.

2.    Huurbaas: Vertel het aan je huurbaas. Je huurbaas is verplicht om er iets aan te doen. Doet hij dat niet? Dan kan je klagen bij de huurcommissie.

3.    Meldpunt overlast: Zoek waar het ‘meldpunt overlast’ zit in jouw buurt en vertel ze wat er aan de hand is. Zij sturen iemand om je te helpen en mee te kijken. Je kunt ook bellen naar AWR010. Zij staan altijd voor je klaar en helpen je gratis met je buren.

4.    Rechter: Heeft niets geholpen, maar heb je wel bewijs dat je vervelende buren hebt? Dan kan je altijd nog naar de rechter.

Er is melding gemaakt dat ik overlast zou bezorgen. Wat mag ik doen?

Als de verhuurder je uit huis wil zetten omdat je overlast bezorgt, hoef je het daar niet mee eens te zijn. De verhuurder kan je alleen uit huis zetten via de rechter. Dit betekent dat hij moet bewijzen dat er echt overlast is. Het is slim om juridisch advies te vragen bij Stichting Je Goed Recht. Wij kunnen je uitleggen wat je rechten zijn en wat je kunt doen.

Wil je hulp bij het bovenstaande? Of heb je een ander juridisch probleem? Stichting Je Goed Recht beantwoordt graag al je vragen. Neem gerust contact met ons op voor hulp of advies.

Maak een afspraak voor een van onze spreekuren bij jou in de buurt of loop binnen bij onze winkel aan de Beijerlandselaan 136B. Onze hulp is gratis. Een afspraak maak je snel en gemakkelijk door een appje of e-mail te sturen naar +31 6 271402 12 of afspraak@stichtingjegoedrecht.nl.