Bezwaar maken

Ik heb een parkeerboete gekregen, maar ik ben het er niet mee eens. Wat kan ik doen?

Waar heb ik recht op bij een parkeerboete?

Parkeerboetes kunnen voor onaangename verrassingen zorgen, vooral als je gelooft dat de boete onterecht is. Misschien heb je al betaald voor het parkeren of kreeg je eenboete in een straat waar je een parkeervergunning voor hebt. In dat geval heb je het recht om bezwaar te maken tegen de boete.

Wat kan ik doen bij een onterechte parkeerboete?

Als je denkt dat je onterecht een boete hebt gekregen is het belangrijk om actie te ondernemen. De eerste stap is het indienen van een bezwaar bij de gemeente. Dit kan op twee manieren: online of per post. Let op: als je pas na 6 weken bezwaar maakt, kan dat alleen nog per post.

Hoe dien ik een bezwaar in?

Als je online bezwaar wilt maken, doe je dat bij de gemeente via Mijn Loket. Je moet hiervoor in het bezit zijn van een Digi-D. Heb je nog geen Digi-D? Vraag deze dan eerst aan via de Digi-D website.

Wil je liever bezwaar maken per post? Dat kan, maar let op: de brief moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Op de website van de Gemeente Rotterdam staat eenoverzicht van de informatie die in de brief moet staan, zoals jouw naam en burgerservicenummer.Dat overzicht vind je hier. Het kanhandig zijn om een voorbeeldbrief te gebruiken. Dit voorbeeld kun je gratis downloaden op de website van het Juridisch Loket.

Let op: bezwaar maken tegen een boete heeft alleen zin als je kunt aantonen dat er wel voor het parkeren of voor een parkeervergunning is betaald.

Ik heb mijn bezwaar opgestuurd, hoe gaat het verder?

Na de ontvangstvan het bezwaar ontvang je per post een bevestiging van de Gemeente. Heb je geen brief gekregen? Neem dan contact op via 14010.  Als je bezwaar hebt gemaakt hoef je de boete nog niet te betalen. Binnen 12 weken [ML|SJGR1] maakt de Gemeente een beslissing over het bezwaar.Beslist de gemeente te laat? Dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. Dit kun je melden bij de Gemeente via een FormulierIngebrekestelling. Meer informatie vind je op deze pagina.

Ik heb gelijk gekregen, waar heb ik recht op?

Heb je gelijk gekregen? Dan hoef je de boete niet te betalen. Heb je de parkeerbon al betaald? Dan krijg je het geld teruggestort. Soms word het geld afgetrokken van andere boetes die nog openstaan.

Ik heb geen gelijk gekregen, hoe gaat het verder?

Heb je geen gelijk gekregen? Dan moet je de boete toch betalen. Ook als je in beroep gaat. Let op:Heb je na 6 weken bezwaar gemaakt? Dan kan je niet meer in beroep gaan.

Kun je de boete niet in éénkeer betalen? Dan kun je een betalingsregeling aanvragen bij de Gemeente. Dat kan via Mijn Loket. Om in te loggen heb je een Digi-D nodig.

Parkeerboetes kunnen voor onaangename verrassingen zorgen, vooral als je gelooft dat de boete onterecht is. Als je bezwaar wilt maken tegen een boete, kan Stichting Je GoedRecht je hierbij helpen. We geven gratis rechtshulp op 9 locaties in Rotterdam.

Heb je eenvraag over jouw rechten? Kom dan langs tijdens een van onze spreekuren bij jou in de buurt. Onze hulp is gratis. De locaties en tijden van alle spreekuren vind je hier.

Wil je liever eerst een afspraak maken? Stuur dan een berichtje of e-mail naar +31 6 271 402 12 of afspraak@stichtingjegoedrecht.nl.