Klarna schulden: Hoe kom je ervan af?

Veel mensen kopen wel eens iets in een online winkel. Je krijgt vaak de optie om direct te betalen, maar sommige webwinkels geven je de mogelijkheid om pas achteraf, of in termijnen, te betalen. Dit heet ‘kopen op afbetaling’. Een veelgebruikt systeem hiervoor is Klarna, waarmee je dertig dagen de tijd hebt om te betalen. Je ontvangt dan dus eerste je bestelling, en betaalt er later pas voor.

Het gevaar voor jongeren

Een systeem zoals Klarna kan gevaarlijk zijn, bijvoorbeeld als je het geld eigenlijk niet kunt missen.Betaal je te laat, dan worden er extra kosten berekend en kunnen er dan schulden ontstaan. Met name jongeren maken regelmatig gebruik van de mogelijkheid om te kopen op afbetaling.

Een mogelijke oplossing

Als je onder de 18 jaar bent en zonder toestemming van je ouders iets koopt op afbetaling, kan deze koop in sommige gevallen ongedaan gemaakt worden. Ouders of verzorgers kunnen een brief of e-mail sturen naar de verkoper of financiële dienstverlener om de koop te annuleren. Hierdoor vervalt de overeenkomst en de lening. De verantwoordelijkheid gaat dan over van de ouder en het kind naar de verkoper ende betaaldienst (Klarna).

We adviseren je om te proberen het gekochte product terug te sturen. Mocht het niet lukken, dan ben je niet automatisch aansprakelijk. De verkoper neemt een risico door een overeenkomst te sluiten met een minderjarige. Als een kind zich kan voordoen als volwassene, moet de verkoper bewijzen hoe dit kan gebeuren en aantonen dat de ouder hiervan wist en met de aankoop heeft ingestemd.

Stappenplan: Hoe kan je van de betaling afkomen?

Ouders of verzorgers kunnen het volgende doen nadat hun kind zonder toestemming artikelen op afbetaling heeftgekocht:

1.     Stop meteen met betalen;

2.     Stuur een brief of e-mail naar de winkel en afbetaaldienst, en zet hierin dat:

a.     De minderjarige zonder toestemming van de ouder (of andere wettelijk vertegenwoordiger) de aankoop heeft gedaan;

b.     Dit wordt vernietigd;

c.     Daardoor de overeenkomst is geannuleerd;

d.     De al betaalde termijnen teruggestort moeten worden op de bankrekening van de ouder;

e.     Je het product, voor zover mogelijk, terug wilt geven, maar geef daarover geen garanties.

3.     Als je de verpakking of doos nog hebt, stop het product hierin, maak er een foto van en stuur het terug naar de online winkel.

4.     Neem samen met je kind contact op met Stichting Je Goed Recht om de betaalde termijnen terug te krijgen.

Wil je hulp bij het bovenstaande? Of heb je een ander juridisch probleem? Stichting Je Goed Recht beantwoordt graag al je vragen. Neem gerust contact met ons op voor hulp of advies.

Maak een afspraak voor een van onze spreekuren bij jou in de buurt of loop binnen bij onze winkel aan de Beijerlandselaan 136B. Onze hulp is gratis. Een afspraak maak je snel en gemakkelijk door een appje of e-mail te sturen naar +31 6 271 402 12 of afspraak@stichtingjegoedrecht.nl.