Bezwaar maken

Mijn verhuurder onderhoudt mijn woning niet goed. Wat kan ik doen?

Waar heb ik recht op?

Als huurder heb je recht op een veilig een goed onderhouden woning. Als er problemen zijn met de woning, zoals lekkage of kapotte ramen, dan moet de verhuurder de problemen oplossen.

Je bent zelf verantwoordelijk voor het klein en dagelijkse onderhoud van het huis. Dat gaat om kleine reparaties zoals een kapotte lamp, deurbel, telefoonaansluiting of nieuw behang. Klik hier voor de hele lijst.

Wat kan ik doen als mijn verhuurder niets repareert?

Als er problemen zijn met je huurwoningen de verhuurder niets doet, kan Stichting Je Goed Recht je helpen. Onze medewerkers bekijken samen met jou of de verhuurder verantwoordelijk is voor de problemen in de woning. Is dat inderdaad zo, dan maak je eerst melding van de problemen in een brief en vraag je de verhuurder deze op te lossen.

Melding maken bij de verhuurder

Stichting Je Goed Recht helpt met het schrijven van deze brief. In de brief geef je aan welke problemen er zijn en dat de verhuurder verantwoordelijk is voor het oplossen hiervan. Het is handig om foto's of andere bewijzen mee te sturen. Een voorbeeld van de brief vindt je hier op de website van het Juridisch Loket.

Als er sprake is van een noodsituatie, zoals bij een lekkage, dan moet de verhuurder snel zorgen voor een oplossing of tijdelijke maatregel. In andere gevallen moet je de verhuurder minstens 6 wekende tijd geven om de problemen op te lossen.

Huurverlaging aanvragen

Doet de verhuurder niets aan de problemen? En woon je in een sociale huurwoning? Dan heb je misschien recht op huurverlaging. Bij Stichting Je Goed Recht kunnen we je helpen om huurverlaging aan te vragen. Dat gaat via de Huurcommissie.

Wanneer de Huurcommissie het verzoek toewijst, wordt een lagere huur bepaald. Je betaalt dit huurbedrag, totdat de verhuurder het probleem oplost. Huur je een huis in de vrije sector? Dan kan je geen huurverlaging aanvragen. De Huurcommissie geeft wel advies bij problemen met onderhoud.

Naar de rechter

Lost de verhuurder de problemen nog steeds niet op? Ondanks de lagere huurprijs? Of huur je een huis in de vrije sector? Dan kan je de rechter inschakelen. Je hebt hier geen advocaat voor nodig.

Het is wel verstandig om een advocaat om hulp te vragen. Stichting Je Goed Recht kan je helpen een advocaat te vinden. Aan de werkzaamheden van advocaten zijn kosten verbonden die niet door Stichting Je Goed Recht worden vergoed.

Het is belangrijk om te weten dat je als huurder recht hebt op een veilige en goed onderhouden woning. Als de verhuurder hier niet aan voldoet, kan je gratis rechtshulp krijgen bij Stichting Je Goed Recht.

Heb je een vraag over jouw rechten? Kom dan langs tijdens een van onze spreekuren bij jou in de buurt. Onze hulp is gratis. De locaties en tijden van alle spreekuren vind je hier.

Wil je liever eerst een afspraak maken? Stuur dan een berichtje of e-mail naar +31 6 271 402 12 of afspraak@stichtingjegoedrecht.nl.